» Ziņas
Apkopota Valmieras tūrisma informācijas centra statistika par 2014.gadu
Valmieras Tūrisma informācijas centrā (TIC) apkopota tūrisma statistika par 2014.gadu. To veido TIC info pieprasījumu un apmeklētāju dati, tūrisma mājas lapas lietojuma novērtējums un tūristu mītņu sniegtā informācija.
Pērn Valmieras TIC reģistrēti 8489 apmeklētāji, kuri ceļojuši individuāli vai grupās. Vidējais grupas lielums bija 1,47 personas. Reģistrēti 5640 informācijas pieprasījumi, no kuriem 78,2% bija Latvijas rezidentu (no tiem 73,7% valmieriešu) pieprasījumi. Klātienē apkalpoti 5028 Valmieras TIC apmeklētāji, telefoniski – 453, bet rakstiski – 160 interesenti. Aktīvākais informācijas pieprasījums ir bijis laikā no maija līdz oktobrim ar izteiktu pieaugumu jūlijā, augustā, septembrī, un tas liecina, ka tūrisma pakalpojumu patēriņam, līdzīgi kā Latvijā kopumā, saglabājas sezonāls raksturs. Vērojama saistība starp dažādu pasākumu norisi un Valmieras TIC informācijas pieprasījumu un apmeklētāju skaita palielināšanos. Piemēram, maijā to rosināja tradicionālais aktīvās tūrisma sezonas atklāšanas pasākums „Laivu maršs Abuls – Gauja”, Vidzemes uzņēmēju dienas un „Muzeju nakts”, jūnijā – vasaras saulgriežu pasākumi, jūlijā – Valmieras pilsētas svētki un Valsts Prezidenta balvas izcīņa vieglatlētikā augustā – dažādi sporta pasākumi un koncerti, septembrī – SportLat Valmieras maratons, bet oktobrī – Simjūda gadatirgus un daudzi citi pasākumi. Decembrī Valmieras TIC apmeklētāju klātienē skaitu palielināja ļoti lielā vietējo iedzīvotāju interese par Valmieras 2015.gada kalendāru ar skaistākajiem Valmieras skatiem, kas ir jau gadiem iecienīta dāvana sev un tuviem vai tāliem draugiem.
2014.gadā gandrīz 20% Valmieras TIC informācijas pieprasītāji bija ārvalstnieki, pārstāvot pavisam 35 valstis. Pārstāvētāko valstu top desmitniekā ietilpst Igaunija (31,3%), Vācija (16,8%), Krievija (10,3%), Lietuva (5.7%), Lielbritānija (4,4%), Somija (4%), Itālija (3,9%), ASV (3,2%), Francija (3%) un Nīderlande (2,5%). Retākie viesi (0,1-1%) bija no Austrālijas, Kanādas, Ķīnas, Japānas, Indijas, Apvienotiem Arābu emirātiem, Rumānijas, Grieķijas, Slovākijas, Ungārijas, Norvēģijas un Īrijas. Jāpiemin, ka ārvalstu viesu ierašanās Valmierā bija ļoti izteikta tieši vasaras mēnešos – atvaļinājumu sezonā un arī laikā pirms Ziemassvētkiem vai Jaunā gada.
Interesentu jautājumi bieži bija saistīti ar Valmieru un tās apkārtējiem novadiem, jautājot pēc ceļvežiem, kartēm (16,2%), kā arī par dabas un kultūras objektiem, aktīvās atpūtas iespējām, īpaši par velo un laivošanas iespējām (12,7%). Dažādo saimniecību vai ražotņu kā nišu piedāvājums vairāk interesēja skolēnu grupas vai ģimenes ar bērniem (1,3%). Tā kā Valmieras TIC biežākie apmeklētāji bija valmierieši, ir vērojams augsts pieprasījums arī pēc dažādiem TIC pakalpojumiem (23,3%), no kuriem pieprasītākie bija TIC rīkotie „Ceļotāju stāstu vakari”, „Tūrisma akcija” un citas tematiskās aktivitātes. Ne mazāk svarīgs iemesls apmeklēt Valmieras TIC bija iespēja izmantot internetu TIC terminālā, kā arī sadarbība ar dažādām Valmieras organizācijām. Liela interese bija arī pēc Valmieras suvenīriem ar pilsētas simboliku (28,7%) – tos iegādājās gandrīz katrs trešais Valmieras TIC apmeklētājs. Vērtējot ārvalstu viesu intereses, lielākais pieprasījums bija informācijai par apskates objektiem, ceļvežiem, kartēm, velo maršrutiem un citām. aktīvā tūrisma iespējām un Valmieras suvenīriem.
Savukārt tūrisma vortāla visit.valmiera.lv 2014.gada statistikas dati liecina, ka vortālu visvairāk lietoja cilvēki vecumā no 18 līdz 34 gadiem (60%). Informācija mājas lapā tiek publicēta četrās valodās, no kurām lasītākās bija latviešu un angļu valodas. Gada laikā augstākais lapas lietojuma pieaugums ir igauņu valodā (89%). Visbiežāk interesenti visit.valmiera.lv apmeklē caur portālu Google, tieši no vortāla adreses vai caur sociālajiem tīkliem. Ievedot apmeklētāju Valmieras un apkārtējo novadu tūrisma mājas lapā, būtisks pieaugums, salīdzinot ar 2013.gadu, ir e-pastu (48,3%) lomai. Tas saistāms ar Valmieras TIC veikto regulāro tūrisma jaunumu izsūtīšanu interesentiem uz e-pastu. Lai apmeklētu mājas lapu, nedaudz mazinājies datoru izmantojums (4,7%), taču nozīmīgi pieaudzis mobilā telefona (80%) un planšetdatoru (67%) izmantojums. Lietotāju uzturēšanās ilgums lapā vidēji ir bijis 2 minūšu ilgs, skatot 2 – 3 mājas lapas sadaļas. Lasītākās sadaļas nemainīgi bija „Pasākumi”, „Naktsmītnes” un „Restorāni, kafejnīcas un bāri”. Meklētākie atslēgvārdi bijuši „Valmieras karte”, „pasākumi”, „pilsētas svētki”, „Sajūtu taka”, kā arī vārdi, kas bija atbilstoši Valmieras un apkārtējo novadu aktuālajiem pasākumiem vai aktivitātēm.
Jau ziņots, ka visu 15 Valmieras tūristu mītņu sniegtā informācija 2014.gada laikā, ļāvusi secināt, ka par 6% pieaudzis naktsmītņu noslogojums (37%), par vairāk nekā 1 diennakti pieaudzis tūristu uzturēšanās ilgums, kā arī vietējo viesu īpatsvars pieaudzis līdz 67,7%. 2014.gada augustā Valmieras naktsmītnēs bija vērojams augstākais vietējo (13,4%) un ārvalstu (13,6%) viesu īpatsvars no viesu kopskaita gadā. A.Klepera veiktajā izpētē secināts, ka tūristu mītnēs sniegto pakalpojumu kvalitāti viesi novērtējuši vidēji ar 8,2 ballēm no 10.
Plašāka informācija, kas raksturo Valmieras TIC apkopoto statistiku par tūrisma aktivitāti teritorijā ir pieejama vortālā visit.valmiera.lv sadaļā „Tūrisma statistika”.
Iluta Bērziņa